-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:37723 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چرا قبر امام حسين(ع) 6 گوشه است.

در ميان اقوال مورخان دربارة چگونگي دفن حضرت سيد الشهداء(ع) و ياران با وفاي آن حضرت اندك تفاوتي ديده ميشود؛ جهت روشن شدن موضوع به تشريع بعضي از آنها مي پردازيم:

الف) مرحوم مفيد پس از ذكر اسامي هفده نفر از شهيدان بني هاشم كه همگي از برادران و برادر زادگان و عموزادگان امام حسين(ع) بودند، ميفرمايد: آنان پايي پاي آنحضرت در يك قبر (گودي بزرگ) دفن شدند و هيچ اثري از قبر آنان نيست و فقط زائران با اشاره به زمين در طرف پاي امام(ع) آنان را زيارت مي كنند و علي بن الحسين(ع) [علي اكبر] از جملة آنان است. برخي گفته اند: محلّ دفن علي اكبر نسبت به قبر امام حسين(ع) نزديك ترين محلّ است.[1]

ب) نيز مرحوم مفيد ميگويد: پس از كوچ عمر بن سعد از كربلا، جماعتي از بنياسد كه در غاضريه سكونت داشتند، آمده و بر پيكر امام حسين(ع) و يارانش نماز گذاردند و آن حضرت را همان جايي كه الآن قبر او است، دفن كردند و عليبنالحسين(ع) را در پايين پاي پدر به خاك سپردند، سپس براي ديگر شهيدانِ اهل بيت و اصحاب، حفيره اي كندند و همة آنان را در آنحفيره به صورت دسته جمعي دفن كردند و عباس بن علي(ع) را در راه غاضريّه، در همان محلّي كه به شهادت رسيد و اكنون قبر او است، به خاك سپردند.[2]

ج) در بعضي از روايات آمده است: امام سجّاد (ع) [با قدرت امامت و ولايت] به كربلا آمد و بني اسد را سرگردان يافت، چون كه ميان سرها و بدن ها جدايي افتاده بود و آنان راهي براي شناخت نداشتند؛ امام زن العابدين(ع) از تصميم خود براي دفن شهيدان خبر داد، آن گاه به جانب چسم پدر رفت،با وي معانقه كرد و با صداي بلند گريست، سپس به طرف قبر رفت و با كنار زدن مقدار كمي خاك، قبري آماده ظاهر شد.

به تنهايي پدر را در قبر گذاشت و فرمود: با من كسي هست كه مرا كمك كند؟ بعد از هموار كردن قبر روي آن نوشت: هذا قبر الحسين بن علي بن أبي طالب الّذي قتلوه عطشاناً غريباً؛ اين قبر حسين بن علي بن أبي طالب است، كه او را با لب تشنه و غريبانه كشتند.

پس از فراغت از دفن پدر به سراغ بدن عمويش عباس(ع) رفت و آن بزرگوار را نيز به تنهايي به خاك سپرد.

سپس به بني اسد دستور داد تا دو حفره آماده كنند. در يكي از آنها شهيدان بنيهاشم و در ديگري ساير شهيدان را به خاك سپردند. نزديك ترين شهيدان به امام حسين(ع) فرزندش علي اكبر(ع) است.[3] امام صادق(ع) در اين باره به عبدالله بن حمّاد بصري فرمود: امام حسين(ع) را غريبانه كشتند. بر او مي گريد كسي كه او را زيارت كند و غمگين ميشود كسي كه نمي تواند او را زيارت كند و دلش مي سوزد كسي كه قبر پسرش را در پايين پايش مشاهده كند.[4]

گرچه بعضي ار مطالب در كيفيّت به خاك سپاري امام حسين(ع) و اين كه چه كسي امام را دفن كرده، در اين نقل ها متفاوت است، ولي از مجموع آنها يك نكته قابل استفاده است كه به عنوان نتيجه ارائه مي گردد و آن اين كه: قبر علي اكبر(ع) در پايين پاي امام حسين(ع) قرار دارد. بنابراين مي توان ادعا كرد ضريح كوچكي كه به ضريح حضرت سيد الشهداء(ع) متصل است و در طرف پايين پاي حضرت قرار دارد و از مجموع دو ضريح يك ضريح شش گوش درست شده، به احترام علي اكبر(ع) و به نام آن حضرت است.

عبدالرّزاق حسني ضريح امام حسين(ع) را چنين توصيف كرده است:

ضريح امام حسين(ع) عبارت است از يك بلندي [صندوق مانند] چوبي كه زينت شده و روي آن دو مشبك[5] قرار دارد. مشبّك داخلي از فولات گران قيمت و مشبك خارجي از نقرة روشن سفيد است... به مشبّك خارجي مشبك ديگري بدون اين كه مانعي بين آن دو باشد، متصل است و فقط از هر طرف به اندازة يك متر كوتاه تر از مشبك خارجي متعلّق به امام حسين(ع) است و زير آن مشبك قبر علي بن الحسين(ع) است كه همراه پدر در يك روز شهيد شده و در كنار پدر دفن گرديده است.[6]













[1]شيخ مفيد، الارشاد (سلسله مؤلّفات شيخ مفيد، ج 11) دارالمفيد المطباعهوالنّشر والتوزيع، جزء 2، ص 126 - 125.

[2]شيخ مفيد، همان، ص 114؛جعفر خليلي، موسوعه العتبات المقدسه، قسمكربلاء، جزء 8، چ منشورات مؤسسه الأعلمي للمطبوعات، بيروت، چاپ دوم، 1407 هـ ، ص73.

[3]عبدالرزّاق الموسوي المقرم، مقتل الحسين(ع9، قسم الدراسات الاسلاميّه- مؤسسه لبعثه، تهران، ص 321 - 320.

[4]جعفر بن محمد، ابن قولويه، كامل الزيارات، مؤسسة نشر الفقاهه، اوّل،1417 ، ص 538 -537؛ المقرم، همان، ص 321.

[5]هر چيز سوراخ، سوراخ پنجره مانند را مشبّك گويند.

[6]جعفر خليلي، موسعه القسبات المقدسه،قسم كربلاء، مؤسسة الأعليللمطبوعات، بيروت، جزء 8، ص 182، به نقل از عبدالرزّاق حسني، موجز تاريخ البلدانالعراقيه.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.